RSS Feed

TwitterEi ole ennenkään sotia hävitty (paitsi ne kaksi neukuille)

18. lokakuuta, 2011

Korkataanpa tämä Twitter-teemakin tässä vaiheessa. Viserryksen seassa liitelee toisinaan huomioita, joista voisi sanoa enemmänkin, tämä oli yksi sellainen aatos.

MTV3/Canal+ julkisti maanantaina tiiminsä ja konseptinsa tulevan kevään MM-kisojen osalta. Sen ohella, että Jääkiekkoliiton puheenjohtaja Kalervo Kummola kutsui venäläisiä ”neukuiksi”, kokonaisuuden kovinta antia oli perusilmeen valinta. Tietäähän sen, että isänmaallinen sotaretoriikan lietsonta vetoaa aina kansaan urheilunkin puolella – mitä sitä sen enempää peittelemään.

Taistelu alkaa tästä.

Ja jatkuu koko talven, näitä rainoja nimittäin riittää. Onneksi kevättalvella otellaan Olympiastadionin ulkojäällä myös Talvisotaklassikko niitä ”neukkuja” vastaan. Riittää pöhistävää.


12 kommenttia »

  1. Eetu Huisman kirjoitti:

    Kaikkea Maikkarilta osasikin odottaa, mutta ei sentään noin totaalista rimanalitusta. Saisivatkohan vielä kevään kisoihin oikeita sotilaita laskeutumaan Hjallin katosta? Vaikka kyllä tuo mainos jo itsessään alkaa olla ”if not so insane, would be grounds for screaming laughter” -osastoa.

  2. Mika kirjoitti:

    Tällaisiin paikkoihinko se Twitteristä tuttu #ASH on tarkoitettu?

  3. Kari kirjoitti:

    Keväällä vetäydyttiin irti siitä, kun osa juhlijoista huuteli suomenruotsalaisille ja/tai tummaihoisille: ”Menkää kotimaahanne”. Muutenkin tässä maassa käydään keskustelua siitä, että onko Suomi rasistisen vai ei. Täydellinen rimanalitus MTV3:lta toivottavasti jääkiekkoliitto ei ole saanut hyväksyä tätä. Tiedän, että nipotan varmaan pienestä, mutta mitä isot edellä sitä pienet perässä. Taidankin miettiä, että käytänkö niitä tuotteita, jotka mainostavat maikkarin lätkän yhteydessä.

    Olen varmasti kaappirasisti, mutta en kyllä yritysjohtajana ihan tuota mainosta olisi hyväksynyt.

    Sotaveteraaneille kuuluu kiitos toiminnastaan, mutta olisko aika unohtaa jo tiettyjen asioiden käyttäminen mainossa. Jos Maikkarin mielestä tämä on hyvää mainontaa, niin Suomen ja Ruotsin kohtaamisessa varmaan näemme Ville Sirenin ja/tai Arto Ruotasen juoksemassa Köyliön järven jäällä kirves kädessä ja upottamassa Mats Sundinia ja/tai Anders Carssonia järveen.

  4. Hiitelä kirjoitti:

    Koko sotaretoriikka on ihan sitä ihteään, mutta se vetoaa kansan syviin riveihin siinä missä Mertarantakin. Ja kansalle tätä kai yritetään myydä, kun katsoo tekijävalintoja.

    Sitten voidaan tietysti kysyä, että miten moni kansasta on viime kädessä valmis maksamaan siitä Canal+:n maksupaketista 40 euroa kuussa ja tekemään kuuden kuukauden diilin? Jarmo Kekäläistä lukuun ottamatta yksikään nyt julkistettu kommentaattori-selostaja-toimittaja-osaston tekijä ei ole sellainen, jolla houkutellaan HC-lätkäfaneja.

    Ja niillehän sitä pakettia pitäisi kaupata. Tuulipukukansa katsoo Suomen pelit ilmaiskanavilta, mikä on Maikkarille todella huonoa bisnestä.

    Mainoksesta sen verran vielä, että itse sisällöstä huolimatta olin itse asiassa positiivisesti yllättynyt. Koska kaikki se, mitä ko. mediatalo on lätkään liittyen tuonut tuutista ulos viimeisen 20 vuoden aikana, on viitannut siihen, että nämä kamppikset olisivat olleet osastoa ”Simo Vaatehuoneelta hei!”

  5. BD kirjoitti:

    Todella hyvin toteutettu video. Ei uskoisi suomalaisten tekemäksi, sillä tuossa toimi kaikki. Sotateemaa käytetään Ruotsissa (vaikka ei kauheasti ole sodittu), Kanadassa ja tietysti USA:ssa, joten ei siitä kannata liikaa mutkia suoraksi vetää.

    Se on viihdettä siinä kuin musiikin ja Hollywoodin sotailut. Tämä PC alkaa olla aika väsynyttä touhua, kun maitomainoksessa loukataan lehmiä ja automainoksissa vähäosaisia bussin käyttäjiä.

    Ryssien kutsuminen neukuiksi on tietysti loukkaavaa, mutta annetaan Kalelle anteeksi, koska hän kuitenkin heitti entisen puheenjohtajan Väinö Lassilan tyylikkäästi bussin alle. Viuuhh!, lensi Väiski.

    Ps. Kalen kannattaisi lähteä stand-upiin, sillä Juti ja Jari nauroivat pressin eturivissä joka sanalle kaikki leuat hytkyen.

  6. Jari Nikkola kirjoitti:

    Kritiikissä lienee enemmänkin kyse siitä, että militaristinen vertauskuvasto ja urheilu ovat täysin loppuunkäytetty yhdistelmä 2010-luvulla. Kylmä sota meni jo ja Beatleskin hajosi, ihan tosi äijät hei!

    Tätä ei ilmeisesti Maikkarilla olla havaittu, tämän päivän tragikoomiset medialausunnot vain vahvistavat vaikutelmaa. He ovat juuri niin kujalla kuin ohjelmakonseptinsakin. Muistanee kannattaa myös, että viimeinen sotaan lähtenyt ikäluokka täyttää 84 vuotta tänä vuonna ellei sitten jo edusta ilmavoimia. Se on aika kapea segmentti loppupeleissä.

  7. WI kirjoitti:

    Mistä tässä asiassa onkaan kyse? Televisiomainoksesta.

    Joka on muuten erittäin hyvälaatuinen ollakseen suomalaisten tekemä. Siinä on idea. Se toimii. Se herättää katsojissa tunteita ja jää mieleen. Se on televisiomainoksen tehtävä ja tässä se täyttää sen hienosti. Sotaretoriikkaa on urheilu täynnä ja erityisesti joukkueurheilu. Ja retoriikkaa se vain on, ei oikeata sotaa. Itseäni ei mainoksen sotateema haitannut, sillä vaatteita ja kuorma-autoa lukuunottamatta siinä ei ollut suoraa viittausta isoisiemme taistoihin. Mautonta olisi esim ollut aloittaa mainos jollain sodista tutulla paikannimellä. Eikä pelkkää tv-mainosta pidä tämän enempää kyllä analysoidakaan.

    Mitä suomalainen jääkiekosta kiinnostunut tv-katsoja haluaa maajoukkuetta koskevassa tv-ohjelmassa nähdä ja kuulla? Taistelevat Leijonat ja Mertarannan selostuksen.

    Ne HC-kiekkoniilot joita tähänkin osastoon on kommentoinut ei maasta montaa löydy. Yhtä kapea segmentti kuin edellisen mainitsema (virheellisesti) mainoksen kohderyhmä. Heille(-kään) ei Suomessa kannata tv-ohjelmaa tehdä eikä edes sen studio-osuutta.

    Canal+ ja MTV; kaikki pelissä. Niinpä.

  8. Karhuherra kirjoitti:

    Eihän tässä nyt ihan pelkästä tv-mainoksesta ole kyse:
    ”Silloin kun asia on näin tärkeä, Hockey Night -tiimikin on valmis jopa jättämään perheensä ja lähtemään seitsemäksi kuukaudeksi raportoimaan, Perrotta näkee.”
    http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2011101914599628_jk.shtml

  9. WI kirjoitti:

    Katsoin vain tuon ylläolevan videon ja kommenttini koski vain sitä.

    www-tube-blog-tweet-app-aikana olen tullut huomanneeksi kuinka eri lähtökohdista ja tietomäärillä asioista keskustellaan. Jokainen on lukenut ja nähnyt eri määrän asioita eri lähteistä, jonka myötä keskusteluista tulee usein miekkailua itse asian ulkopuolella jos ollaan tekemisissä muiden kuin ”blogossfäärissä” keikkuvien kanssa. Omat tietoni MTV3:sta ja Suomen keltaisesta lehdistöstä ovat tätä nykyä kovin hatarat; en katso kyseistä kanavaa enkä lue kyseisiä lehtiä nettiversioiden etusivuja enempää. Sanotaan syyksi moiseen vaikkapa elämän prioriteetit yhdistettynä siihen laadun ja viihteen alhaiseen tasoon joita yllämainitut ”mediat” (yksi ja sama kuitenkin?) tuottavat.

    Markkinointijohtaja Perrottan kommentti on kyllä kammottava sammakko. Vähän olisi tarvittu parempaa tzadzmenttiä siinä. Kaikesta huolimatta mainos on hyvä mainos.

    Kaikkihan on pelissä, joten silloinhan yleensä ”ammutaan kovilla”. Ei niistä helpolla eroon päästä.

  10. BD kirjoitti:

    Perottan piti aivan selvästi sanoa, että MM-kisoissa pelaavat KHL-pelaajamme ovat valmiita lähtemään 7-8 kuukaudeksi itärajamme taakse ilman vaimojaan ja lapsiaan saadakseen perheelle taloudellisesti paremman elämän.

    Ja samalla rahaa lasten terapiaan, jos/kun joskus myöhemmin huomataan Skypen riittämättömyys isä/lapsi-suhteen luomisessa.

    Henk.kohtaisesti olisin silti enemmän huolestunut Karjala-turnauksen ja MM-kisojen tanssitytöistä, joilla ei selkeästi ole mitään cheerleading-funktiota, vaan homma on strippausta ilman varsinaista strippausta (vain koska oikea strippaus olisi laitonta). Mitä sotalottammekin tästä sanoisivat?

    Btw, Frölundalla oli muuten noin viisi vuotta sitten todellinen kallonkiristäjä joukkueen introna: sotateema ja vielä joukkueella, jonka nimi on poliittisesti epäkorrekti Intiaanit! N-LOL.

  11. KK kirjoitti:

    Mäyriksen ja paketin makkaraa (HK blöö) jälkeen tuohan vaikutti tosi hyvältä, kohderyhmään siis osuu.

  12. BD kirjoitti:

    Nyt kun asevelvollisuuden ilman asetta suorittanut Ape Suhonenkin on saanut äänensä kuuluville, niin tuli mieleen sellainenkin idea, että joku toimittaja menisi kysymään vielä elossa olevilta sotaveteraaneilta heidän mielipidettään Maikkarin videon suhteen?
    Kantsii viedä vessapaperia, kahvia ja muita tarpeita mukana, sillä tunnetusti nämä veljet muistetaan vain silloin, kun se sopii agendaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Twitterin laulamaa
    • RT : Monet 612-osallistujat närkästyivät kun tapahtumaa kutsuttiin fasistiseksi, sillä hehän ovat vain "tavallisia ihmisiä".…
    • RT : Pitkän päivän päätteeksi on paikallaan kiittää sitkeästi iltaan asti jaksanutta fanikatsomoa. oli menestys sinise…
  • Arkisto
  • Aiheet